رياضة

هجوم الطلبة على أستاذ / إسلام عيد مدرس أول فلسفة وعلم نفس في الإسكندرية

حصل أستاذ “اسلام عيد” على الدكتوراه في الفلسفة، وطلابه وصلوا للمراكز العليا في ترتيب أوائل الجمهورية (التالته،السادسة) ..

من أفضل المدرسين، لم يكن مدرس لأولاده فقط بل كان الصاحب والسند والأخ والأب لجميع طلابه ..

يُعرف بالأستاذ الفاضل بقراراته الحاسمة في إعطاء الواجبات لطلابه، مما يتعدى كتابة الواجب 400 سؤال، في خلال السنوات الماضية لم يتقدم طلابه بالشكوى من كتابة الواجبات بل كانت من أفضل القرارات لأنها تثبت المعلومة للطالب..

حيث أن طلاب الدفعة الحالية اختلفت عن باقي الدفعات السابقة، تقدموا بالشكوى لأولياء أمورهم حتى أن أولياء الأمور واجهوا الأستاذ “إسلام عيد”..

تقدم أستاذ “اسلام عيد” بالقرار لإرضاء أولياء الأمور والطلاب، ومنع الواجبات الكثيفة، ولم ينتهي الموضوع لذلك، بل عارضوا الدفعات السابقة قرار إلغاء الواجبات الكثيفة قائلين (هتندموا على القرارات دي، الدفعات اللي قبلكوا معترضتش على الواجبات، بالعكس كان الواجب بيساعدهم على تنمية ذاكرتنا بإستمرار بالرغم من الضغط ولكن ده أحسن حاجه بنعملها عشان نجيب مجاميع كويسه)..

وعارض البعض الآخر من الدفعة الحالية قرار إلغاء الواجبات، في بوست مخصص للدكتور والأستاذ إسلام

“الموقف بتاع انهاردة معظمنا اضايقنا منه واضايقنا على زعل مستر إسلام عيد
مستر إسلام محدش يقدر ينكر تعبه معانا والدفعات اللي قبلنا شاهدة على ده قرايبي كلهم كانوا عنده وبمجرد ما بيشوفوا امتحان الفاينل بيعرفوا ليه كان شديد معاهم ، مع إن أنا مش شايفة دي شدة ده خوف على مستقبلنا زى ما مستر إسلام قال جملة ” انا انسان طموح وكنت عايز عيالي يطلعوا زيي بس طلع تفكيري غلط ”

إقرأ أيضا: حقيقة وفاة طالب مدرسة العبور أحمد خالد

لا حضرتك مش غلط وامتحاناتك بتعلمنا أفكار جديدة كل مرة الفكرة بنفهمها ولو جت تاني حرفيا مش بغلط فيها، والواجب ده طبيعي نظامنا محتاج حل كتير، مش تطبيل للمستر ولكن أنا شايفه أن المستر يكمل في نفس النظام ده واللي مش عارف يقفل يروح لمدرس تاني يقفل انهاردة كانت ناس كتيرة مضايقة من اللي حصل والمستر نفسه كان مش عارف ايه اللي يرضي الدفعة دى ياريت المستر بجد يفضل على نفس نظام الأسئلة دي ومفيش حاجة تتغير”.

Views: 119

مساحة إعلانية

مساحة إعلانية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مساحة إعلانية

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

بنعتذر عن المضايقة، لكنك بتستخدم إضافة adblock اللي بتمنعك من تصفح الموقع في الوقت الحالي، برجاء اغلاقها واعادة المحاولة