تصريحات وحوارات خاصة

فاطمة طارق لـ”القائد نيوز”: والدي ووالدتي كانوا دايمًا بيدعموني وبقيت التدريس حلمي

حوار: الاء مؤمن

فاطمة طارق مصطفى تبلغ 23 عامًا، خريجة كلية شريعة وقانون جامعة الأزهر، بدأت مشوارها الدراسي في سن صغير وكان لموقع القائد نيوز لقاء خاص معها.

حديثنا عن بدايتك في مجال التدريس؟

كنت أتمنى أكمل شغل في مجال دراستي “محامية” بس تدابير ربنا كانت أحسن بكتير، مريت بفترة فشل وتعب نفسي كبيرة ومن هنا بدأت أخد خطوة التدريس.

في البداية مكنتش حاسبة ليها لإني كنت اسيستنت في سنتر أحد أصدقائي تم عملي به وبعد فترة قصيرة جداً قررت أشتغل مدرسة مواد شرعية لإنها من أكتر المواد حبًا وكمان لما فكرت لاقيت إنها تخصصي بردو لإني بدرس الشريعة والقانون.

كيف بدأتي هذا العمل خصوصًا كنتي في سن صغير؟

بدأت أشتغل برايفت وأول ما اشتغلت كنت مرتبكة وحاسة إن الموضوع كبير بس كرم ربنا كان ملازمني ووالدي ووالدتي كانوا دايمًا بيدعموني وهو دا سبب نجاحي بعد توفيق ربنا.

هل واجهتين صعوبات لإنها غير تخصص مجالك؟

في البداية كنت بواجه مشكلة كبيرة من كل الناس سواء كان طلبة أو مدرسين لإن سني كان صغير وقتها كنت 20 سنة ولسه بدرس في الجامعة وكنت مضغوطة بين الجامعة والشغل بس الحمد لله كانت ناس كتير بتقدر دا جدًا وأولهم أهلي وزمايلي في الشغل مكنوش بيضغطوني زيادة عن اللزوم ويوم بعد يوم إبتدى موضوع التدريس يكبر في دماغي وبقيت شايفة إنه دا بقا حلمي الوحيد اللي لازم أسعى عشان أحققه.

حديثنا عن دراستك للمواد الشرعية بالتفصيل ؟

الفقه بدرس فيه المعاملات والعبادات وفقه الأسرة، التوحيد بدرس فيه عن أساس العقيدة، التفسير بدرس فيه تفسير آيات كتاب الله الحكيم،
الحديث بدرس فيه أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم وعن التراجم (أصحاب الكتب الستة)، السيرة النبوية بدرس فيها حياة الرسول صلى الله عليه وسلم وأفعاله في بيته ومع أصحابه وهجرته.

مساحة إعلانية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مساحة إعلانية

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

بنعتذر عن المضايقة، لكنك بتستخدم إضافة adblock اللي بتمنعك من تصفح الموقع في الوقت الحالي، برجاء اغلاقها واعادة المحاولة