فن

إليسا: أنا مع المساكنة و لا أقبل أن أكون زوجة ثانية

كتبت: نرفانا علي

حلت النجمة اللبنانية إليسا ضيفة على برنامج “بيت السعد” الذي يقدمه كلًا من الفنان عمرو سعد والفنان أحمد سعد، ويتم عرض البرنامج على شبكة قنوات mbc.

بدأ الفنان عمرو سعد بمشهد كوميدي بإنه سوف يعرض على إليسا الزواج منها، وأوضح إنه قد أخبر زوجته على إنه يريد الزواج وكان ردها بالغضب الشديد، ولكن عندما علمت بإنها إليسا وافقت على الفور، وكان لديها شرط واحد أن إليسا تعيش معها في بيت واحد ومع أولادها، وجاء رد ساخرًا من أحمد سعد “شيماء وإليسا هيعيشوا في نفس الدولاب”.

وبدأت الحلقة بتوجيه سؤال لـ إليسا عن موافقتها أن تكون زوجة ثانية، فكان الرد أن بجميع الأحوال هذا الوضع يظلم المرأة، وممكن يكون لي ظروف معينة، وأنا عارفة إن ده في الدين الإسلامي محلل، ولكن في الجيل الحالي لم يعد موجود هذا الأمر الا لو في استثناءات، مثلًا مشكلة الخلفة لكن ميسبهاش، وساعات الست بتبقي مجبورة، لكن بالنسبالي أنا مستحيل أقبل بوضع زي كده لان ثقافتي وبيئي مفهمش كده، وحتي لو حبيت لزم اقسي علي قلبي، وقالت إليسا سبق ودخلت في علاقه مع شخص مش من ديني مسلم لكن اضطريت أسيبه عشان كان عند بيت وأولاد، لإ مش هبني ساعدتي على حياة شخص تاني.

ثم روى أحمد سعد عن نجله الذي يعيش في أمريكا ويدرس، وقال إن نجله قال له: “أن في صديقة له معاها مشكلة في البيت وهتقعد معايا أسبوعين، وجاء رد إليسا واي المشكلة في أمريكا القانون بيسمح بالحاجات دي مساكنة يعني، ورد أحمد سعد قائلًا: احنا مجتمع شرقي والتربية اللي مربيهاله، وعلقت إليسا على كلام أحمد سعد، ليه حاطه بأمريكا عشان يتعلم يبقى كمان هيتعلم ثقافتهم، وأنا برأي مع المساكنة لإن الكابلز مش بيعيشوا مع بعض ولذلك نسبة الطلاق عالية، لكن أنا مع المبدأ بوجه عام، وكان هذا وجه الخلاف بين إليسا وبيت السعد.

وعندما سئلت إليسا عن اي أكثر وجع تعرضت له، فجاء ردها: “موت أبويا مفيش حاجة أقوى من ده، في حاجات كتير وجعتني مثلًا علاقة بتخلص أكون مضطرة أنهيها، لكن مع الوقت كل حاجة بترجع زي الأول، علطول بفتكر بابا لكن مقدرش أزوره عشان بعيد وعندي صعوبة إني أزوره، يعني لما أتوفى أول 6 سنين مقدرتش أروح المقبرة بتاعته، وبتعمد إني مرحش لإنها صعبه عليا، ووجه لها أحمد سعد سؤال عن هل حبت رجل مثلهش؟ وجاء ردها “دايمًا بدور علي اللي زيه”.

كما سئلت عن أغاني ليها بتفتكرها وتسمعها كل يوم؟ وجاء ردها ممكن تكون الاغاني دي بالنسبة لناس مش من أحلى الأغاني وهم حكايات، هخاف من أي كل يوم بسمعها لحد لما أنام، وسئلها عمرو سعد هل كان في أغاني نفسك تغنيها؟ وردت “كتير من الأغاني كان نفسي أغنيها لكن مش فاكرة حاجة منهم دلوقتي، وسئلت أيضًا بتحبي تسمعي قديم؟ ردت مباشرة قائلة: “فيروز” وهي المفضلة عندي، وقالت عن أغانيها أن 70٪ من أغانيها بلهجة المصرية 30٪ بلهجة اللبنانية.

واختتمت الحلقة بتحدث إليسا بلهجة المصرية وتحدثت باللهجة الشعبية المصرية وقالت: “بقولك اي ياصاحبي الكلام ده برا عني، أنا مش هلهولة، أنا هشبشبلك”.

مساحة إعلانية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مساحة إعلانية

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

بنعتذر عن المضايقة، لكنك بتستخدم إضافة adblock اللي بتمنعك من تصفح الموقع في الوقت الحالي، برجاء اغلاقها واعادة المحاولة