اخبار

هبة قطب: المثلية الجنسية بتتعالج.. والعادة السرية مش حرام

أكدت الدكتورة هبة قطب، أن المثلية الجنسية يمكن معالجتها، بجانب الكشف عن سبب ضرر العلاقة الحميمية بين الزوجين.

وقالت هبة قطب خلال لقائها مع الإعلامي تامر شلتوت، في برنامج In Deep في العمق، المذاع عبر قناته الرسمية بموقع الفيديوهات الشهير يوتيوب: لو العلاقة الجنسية مش متظبطة 100 % العلاقة الزوجية مش هتتظبط، لكن لو العلاقة الحياتية لطيفة نحسن العلاقة الجنسية، واللي بيضر العلاقة الحميمة هو الانفراد بالقرار.

وتابعت هبة قطب: المثلية الجنسية قابلة للعلاج، وهي مش مرض هي هوس بفكرة ممكن تكون دخلت للذهن من الطفولة وحصل معاها تطور لغاية ما اتحكمت فيه، وأي شخص مثلي 100 % ممكن يتعالج لو هو عايز.

أما عن تصريحاتها بشأن حرمانية العادة السرية، فعلقت هبة قطب قائلة: الأئمة الأربعة اختلفوا على حكم العادة السرية، وأحد بن حنبل أطلقها تمامًا والإمام الشافعي قال لغرض درئ الفتنة، وغير كده إسألوا أهل الذكر وفي الحكاية دي أنا أهل الذكر، والعادة السرية تمارس بشروط، وهي: عند الاحتياج الشديد، على سبيل التفريغ، وتكون بدون استخدام عنف في أدائها.

وأضافت: نسبة كبيرة جدًا من البنات عندها غشاء مطاطي ولا ينزف في ليلة الدخلة، والموضوع ده ممكن يوصل لجرائم شرف، وإحنا محتاجين معلومات وثقافة جنسية.

مساحة إعلانية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

مساحة إعلانية

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

بنعتذر عن المضايقة، لكنك بتستخدم إضافة adblock اللي بتمنعك من تصفح الموقع في الوقت الحالي، برجاء اغلاقها واعادة المحاولة